Σχετικά με την μελέτη
Η πορεία του ελληνικού τουρισμού προς το 2030 προϋποθέτει τη μετάβαση από την αυθόρμητη στη στοχευμένη ανάπτυξη μέσα από ένα μεθοδικό, ουσιαστικό και ολοκληρωμένο σχεδιασμό σε ένα πλαίσιο βιωσιμότητας λαμβάνοντας υπόψη διαθέσιμους πόρους, στόχους και αναδυόμενες τάσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ η μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης» για την ανάπτυξη των τουριστικών προϊόντων της χώρας σε προορισμούς και clusters προορισμών από όλες τις Περιφέρειες της χώρας.
Η μελέτη θα αποτελέσει βάση για την απολύτως αναγκαία δημόσια διαβούλευση και στοχεύει στην α. χρονική διεύρυνση της τουριστικής δραστηριότητας, β. καλύτερη γεωγραφική κατανομή της τουριστικής ζήτησης και γ. αύξηση της μέσης δαπάνης και της διάρκειας παραμονής των επισκεπτών.
Η παρούσα μελέτη διαφέρει από προηγούμενα εθνικά σχέδια;
Η μελέτη λαμβάνει ως βάση προηγούμενα εθνικά σχέδια για τον τουρισμό, που προσδιόριζαν το «τι;» προϊόντα πρέπει να αναπτυχθούν, και προχωράει στο «πώς;» θα αναπτυχθούν.
Ποια βήματα πραγματοποιήθηκαν για την επίτευξη αυτών των στόχων;
Με βάση τα παραπάνω, προσδιορίστηκαν πέντε κρίσιμες περιοχές / άξονες για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού:
Στη συνέχεια, με συγκεκριμένη μεθοδολογία αξιολόγησης προορισμών, προσδιορίστηκαν 36 ενδεικτικοί προορισμοί ή clusters προορισμών ή προορισμοί «ομπρέλα» που καλύπτουν το σύνολο της Επικράτειας. Σημειώνεται ότι ο «προορισμός» δεν ταυτίζεται απαραίτητα με τη διοικητική διαίρεση της χώρας αλλά κατά κύριο λόγο βασίζεται σε ενότητες τουριστικών προϊόντων και εμπειριών που καθορίζουν την ελκυστικότητα και αποδοτικότητα του προορισμού.
Για κάθε προορισμό αξιολογήθηκε και ιεραρχήθηκε η ελκυστικότητα των τουριστικών προϊόντων που μπορούν να αναπτυχθούν και προσδιορίστηκαν οι αγορές στις οποίες μπορεί να απευθυνθεί. Στη συνέχεια καθορίστηκαν οι αναγκαίες επενδύσεις και άλλες δράσεις προκειμένου να επιτευχθεί η προτεινόμενη ανάπτυξη προϊόντων και αγορών.
Τελικό στάδιο αποτέλεσε σε σύνθεση όλων των ανωτέρω σε ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης που θέτει τις οριζόντιες στρατηγικές κατευθύνσεις για τους πέντε (5) άξονες που προαναφέρθηκαν, αλλά και τις στρατηγικές κατευθύνσεις ανά προϊόν και ανά προορισμό, ενώ προτείνει και ένα μοντέλο οργάνωσης και διακυβέρνησης του τουριστικού οικοσυστήματος της χώρας. Περιλαμβάνει επίσης τον καθορισμό στόχων, ανά Περιφέρεια και συνολικά για τη χώρα, για τα βασικά τουριστικά μεγέθη με ορίζοντα το 2030.
Προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων που τίθενται είναι:
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η βιώσιμη ανάπτυξη & η αειφορία, ο υπερτουρισμός, η οικονομία διαμοιρασμού, οι κοινωνικές & δημογραφικές αλλαγές, οι αναδυόμενοι προορισμοί, η ασφάλεια & η διαχείριση κρίσεων και ο νέος κορονοϊός (COVID-19) αποτελούν βασικές τάσεις και προκλήσεις για την παγκόσμια τουριστική βιομηχανία και κατά συνέπεια τον ελληνικό τουρισμό.
Η κατανόηση τους, η παρουσίαση των βασικών τρόπων αντιμετώπισης και οι βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζουν ανταγωνιστικοί προορισμοί αποτελούν απαραίτητα βήματα για την προσαρμογή του ελληνικού τουρισμού στις καθοριστικές παραμέτρους του μέλλοντος.
Το χαρτοφυλάκιο των τουριστικών προϊόντων της χώρας αποτελείται από τα 5 κύρια τουριστικά προϊόντα και τα 7 συμπληρωματικά, τα οποία είτε συμπληρώνουν και ενισχύουν την εμπειρία του επισκέπτη (enablers) είτε απευθύνονται σε εξειδικευμένα τμήματα της αγοράς (niche).
Εδώ αναλύονται:
Παρακάτω μπορείτε να δείτε ένα Executive summary με τα κύρια σημεία του έργου στα οποία συμπεριλαμβάνονται συνοπτικά τα megatrends, η ανάλυση βασικών διεθνών αγορών, η ανάλυση SWOT, η στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό, οι προτεινόμενες οριζόντιες στρατηγικές κατευθύνσεις / δράσεις και τα προβλεπόμενα μεγέθη / στόχοι του ελληνικού τουρισμού
Επισκόπηση Έργου
Σύγχρονες τάσεις & προκλήσεις της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας
Σύγχρονες τάσεις ανά τουριστικό προϊόν
Ανάλυση βασικών διεθνών αγορών
Ανάλυση SWOT
Στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό
Προβλεπόμενα μεγέθη / στόχοι ελληνικού τουρισμού
20/12
Το εθνικό σχέδιο δράσης θα δημοσιευτεί τον Ιανουάριο του 2022 – Μείνετε συντονισμένοι!
Οι μελέτες καταγραφής των πόρων ανά Περιφέρεια & τα Σχέδια Δράσης 36 προορισμών θα δημοσιευτούν σταδιακά στο διάστημα Ιαν-Μάιος 2022 – Μείνετε συντονισμένοι!
2022
To Εθνικό Σχέδιο Δράσης συνθέτει τα Σχέδια Δράσης των 36 προορισμών και περιλαμβάνει:
Έργα Υποδομών
Η επένδυση στις αναγκαίες δημόσιες υποδομές αποτελεί την πλέον κρίσιμη παράμετρο για την βιωσιμότητα, ανταγωνιστικότητα και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού.
Επιλέγοντας είτε στον χάρτη είτε στον πίνακα μία περιφέρεια, μπορείτε να δείτε την ανάλυση της παρούσας κατάστασης της Περιφέρειας που περιλαμβάνει :
Επιλέγοντας έναν συγκεκριμένο προορισμό, μπορείτε να δείτε το Σχέδιο Δράσης που περιλαμβάνει :
Συμφωνα με τη μεθοδολογία αξιολόγησης διαφορετικών προορισμών, προσδιορίστηκαν 36 ενδεικτικοί προορισμοί ή clusters προορισμών ή προορισμοί «ομπρέλα» που καλύπτουν το σύνολο της Επικράτειας. Σημειώνεται ότι ο «προορισμός» δεν ταυτίζεται απαραίτητα με τη διοικητική διαίρεση της χώρας αλλά κατά κύριο λόγο βασίζεται σε ενότητες τουριστικών προϊόντων και εμπειριών που καθορίζουν την ελκυστικότητα και αποδοτικότητα του προορισμού